Vapingul este suspectat cu un al cincilea deces și sute de răni

Oficialii americani din domeniul sănătății au raportat acum cinci decese din cauza bolilor pulmonare grave legate de vaping, cu 450 de cazuri posibile de aceste leziuni pulmonare raportate în 33 de state și un teritoriu al SUA. Este mai mult decât dublu față de cele 215 cazuri raportate acum o săptămână.

Nu este clar dacă o anumită substanță vaporizată sau un tip de dispozitiv de vaporizare se află în spatele bolilor, au anunțat autoritățile federale și de stat în domeniul sănătății pe 6 septembrie într-o conferință de presă. „Până în prezent, nu au fost stabilite cauze definitive”, a spus Dana Meaney-Delman de la grupul de răspuns la leziuni pulmonare de la Centers for Disease Control and Prevention din Atlanta.

Deocamdată, oficialii federali din domeniul sănătății îi îndeamnă pe oameni să nu folosească țigări electronice și spun că vapoarea este dăunătoare în special tinerilor, adulților tineri și femeilor însărcinate.

Departamentul de Sănătate al Statului New York analizează o posibilă substanță suspectă, spunând pe 5 septembrie că au fost găsite niveluri ridicate de acetat de vitamina E în unele produse de vape care conțin canabis. Acetatul de vitamina E este un supliment alimentar și un ingredient în unele produse de îngrijire a pielii, dar ar putea fi toxic atunci când este inhalat.

produse vape
Departamentul de Sănătate al Statului New York a anunțat pe 5 septembrie că își concentrează investigația asupra leziunilor pulmonare grave legate de vaporizarea pe acetat de vitamina E, găsite în mostre din unele produse analizate, inclusiv cele din imagine.Departamentul de Sănătate al statului New York/Flickr (CC BY 2.0)

Dar este încă prea devreme să ne concentrăm asupra oricărei substanțe, au avertizat oficialii federali în conferința de presă. Administrația pentru Alimente și Medicamente testează peste 120 de mostre din produse de vapoare pentru o gamă largă de substanțe chimice, inclusiv nicotină și tetrahidrocannabinol – ingredientul psihoactiv din marijuana cunoscut sub numele de THC – precum și diverși diluanți și aditivi și chiar pesticide și opioide. „Probele pe care continuăm să le evaluăm arată o combinație de rezultate și nicio substanță sau compus, inclusiv acetat de vitamina E, nu a fost identificat în toate probele testate”, a declarat Mitch Zeller, directorul Centrului pentru Produse din Tutun al FDA. în Silver Spring, Md.

Severitatea cazurilor – inclusiv decesele din Illinois, Oregon, Indiana, California și Minnesota – a provocat alarmă în comunitatea sanitară (SN: 23/08/19). Decesele din Indiana, Minnesota și județul Los Angeles au fost toate raportate pe 6 septembrie.

În aceeași zi, medicii și oficialii din domeniul sănătății din mai multe state americane au lansat, de asemenea, o serie de noi studii care împărtășesc informații despre unii dintre pacienți și simptomele acestora. În Wisconsin și Illinois, 53 de cazuri de boală pulmonară gravă raportate la 27 august au implicat în mare parte tineri care erau altfel sănătoși înainte de a se îmbolnăvi. Marea majoritate a acestor pacienți – 83 la sută – erau bărbați, iar aproape o treime aveau mai puțin de 18 ani. Aproape toți pacienții au fost internați (SN: 8/2/19), cu aproximativ o treime având nevoie de suport ventilator pentru a respira. Din cei 41 de pacienți care au oferit interviuri detaliate, 61% au folosit produse cu nicotină în țigările lor electronice, iar 80% au folosit produse THC. Aproape jumătate le utilizase pe ambele, relatează oficialii în New England Journal of Medicine.

În Carolina de Nord, cinci pacienți cu boli potențial legate de vaping au dezvoltat o formă neinfecțioasă de pneumonie, raportează cercetătorii în CDC. Raport săptămânal privind morbiditatea și mortalitatea. Toți cei cinci au spus că au folosit concentrate de THC sau uleiuri achiziționate pe stradă în țigările lor electronice. Clinicienii au diagnosticat pneumonie lipoidă la pacienți, care apare atunci când uleiurile sau substanțele care conțin grăsimi pătrund în plămâni și provoacă inflamație.

Plămânii nu sunt proiectați pentru a face față atacului de substanțe chimice și toxice care pot fi inhalate în timpul vapingului, spune Illona Jaspers, care studiază toxicologia prin inhalare la Universitatea din Carolina de Nord, Școala de Medicină din Chapel Hill. Iar substanțele care sunt considerate sigure pentru consum, cum ar fi acetatul de vitamina E sau aromele adăugate lichidelor de vaporizare, pot prezenta riscuri pentru plămâni. „Când schimbați calea de expunere, schimbați potențialul de toxicitate”, spune ea.

Chiar dacă acetatul de vitamina E a fost identificat ca fiind vinovat în aceste cazuri de leziuni pulmonare, există și alte substanțe inhalate în timpul vapingului care ar putea dăuna plămânilor, spune Jaspers. „Vopatorii grei care s-au speriat de toate acestea ar putea acum să aibă acest fals sentiment de securitate, spunând „oh, nu fac chestia cu vitamina E, așa că pot continua”. „Asta, spune ea, „este o idee proastă”.