Persoanele cu cheaguri de sânge rare după un atac COVID-19 au un răspuns imun neobișnuit

Există dovezi că un răspuns imunitar neobișnuit se află în spatele cheagurilor de sânge periculoase, dar incredibil de rare, asociate cu unele vaccinuri COVID-19. Dar vestea bună este că există un test pe care medicii îl pot utiliza pentru a-l identifica și pentru a oferi pacienților îngrijirea potrivită.

Un număr mic de persoane din milioanele vaccinate cu vaccinurile AstraZeneca sau Johnson & Johnson COVID-19 au dezvoltat cheaguri de sânge severe, cum ar fi cele din sinusuri care drenează sângele din creier (SN: 4/7/21; 13/04/21). Câțiva au murit.

Studiile sugerează că unele persoane inoculate dezvoltă un răspuns imunitar care atacă o proteină numită factor plachetar 4 sau PF4, care face ca trombocitele să formeze cheaguri. Acele trombocite se epuizează înainte ca organismul să poată produce mai mult. Deci, acești pacienți ajung să aibă atât cheaguri rare, cât și niveluri scăzute de trombocite.

Din 23 de pacienți care au primit injectarea cu AstraZeneca și au avut simptome de cheaguri sau trombocite scăzute, 21 au fost testați pozitiv pentru anticorpi împotriva PF4, au raportat cercetătorii în 16 aprilie. New England Journal of Medicine. Dintre acestea, 20 de persoane au dezvoltat cheaguri de sânge. Descoperirea se adaugă la studiile anterioare care au găsit aceiași anticorpi la pacienții suplimentari care au primit vaccinul cu AstraZeneca și au avut cheaguri periculoase.

Cinci din șase femei care au avut cheaguri după ce au primit vaccinul lui Johnson & Johnson în Statele Unite aveau și anticorpi PF4, au declarat oficialii din domeniul sănătății pe 14 aprilie în timpul unei reuniuni a Comitetului consultativ pentru practicile de imunizare. Acest grup consultativ al Centrelor pentru Controlul și Prevenirea Bolilor din SUA evaluează ce trebuie făcut pentru a ridica o pauză temporară în administrarea testului Johnson & Johnson, care a fost determinată de îngrijorările legate de formarea cheagurilor de sânge (SN: 13/04/21). Un bărbat a dezvoltat cheaguri de sinusuri cerebrale în timpul studiului clinic al vaccinului, iar un al șaptelea caz este în curs de investigare, a declarat compania farmaceutică în timpul întâlnirii.

„Pentru că suntem conștienți de acest sindrom… știm cum să-l tratăm”, spune Jean Connors, un hematolog clinic la Harvard Medical School și Brigham and Women’s Hospital din Boston, care nu a fost implicat în studii. Și, spre deosebire de oamenii care au dezvoltat cheaguri înainte ca oficialii să identifice legătura, „putem diagnostica mai repede și o putem trata mai adecvat dacă se întâmplă, astfel încât rezultatele să fie mai bune”.

Asta pentru că cheagurile induse de vaccin sunt similare cu o afecțiune numită trombocitopenie indusă de heparină sau HIT. Pacienții cu HIT dezvoltă cheaguri de sânge atunci când sunt tratați cu heparină, medicamentul anticoagulant utilizat în mod obișnuit. Heparina se atașează de proteina PF4, iar unii oameni dezvoltă un răspuns imun care atacă cele două molecule.

Tratarea pacienților vaccinați care au anticorpi PF4 cu heparină este ca „a adăuga combustibil la foc” și le poate determina să dezvolte mai multe cheaguri, spune Connors. Patru dintre cele șase femei din SUA care au dezvoltat cheaguri după vaccinul Johnson & Johnson, de exemplu, au primit heparină, la fel ca și bărbatul din studiul clinic. Bărbatul și-a revenit și o femeie a fost externată din spital. Trei erau încă internați în spital din 14 aprilie.

Lucrătorii din domeniul sănătății pot testa anticorpii care recunosc PF4. Și dacă un pacient este pozitiv, există multe alte anticoagulante, altele decât heparina, pe care clinicienii le pot folosi pentru tratament, spune Connors.