Joggerii se ritmează în mod natural pentru a conserva energia chiar și pe curse scurte

Pentru mulți alergători de agrement, alergarea este o modalitate distractivă de a rămâne în formă și de a arde calorii. Dar se dovedește că un individ are tendința de a se instala în același ritm confortabil pe curse scurte și lungi – și acel ritm este cel care minimizează consumul de energie al corpului pe o anumită distanță.

„Am fost foarte surprinsă”, spune Jessica Selinger, biomecanist la Universitatea Queen din Kingston, Canada. „În mod intuitiv, aș fi crezut că oamenii aleargă mai repede la distanțe mai scurte și își încetinesc ritmul la distanțe mai lungi.”

Selinger și colegii săi au combinat datele a peste 4.600 de alergători, care au făcut 37.201 de alergări purtând un dispozitiv de fitness numit Lumo Run, cu date de fiziologie bazate pe laborator. Analiza, descrisă la 28 aprilie în Biologie actualăarată, de asemenea, că este nevoie de mai multă energie pentru ca cineva să alerge pe o anumită distanță dacă aleargă mai repede sau mai încet decât viteza optimă.

„Există o viteză care pentru tine se va simți cel mai bine”, spune Selinger. „Acea viteză este cea în care de fapt arzi mai puține calorii.”

Alegătorii aveau vârste cuprinse între 16 și 83 de ani și aveau indici de masă corporală între 14,3 și 45,4. Dar indiferent de vârsta, greutatea sau sexul participanților – sau dacă au alergat doar pe o gamă restrânsă de distanțe sau alergări de lungimi diferite – același model a apărut în date în mod repetat.

Cercetătorii au crezut că alergarea era bazată pe performanță, spune Melissa Thompson, biomecanist la Fort Lewis College din Durango, Colorado, care nu a fost implicată în noul studiu. Această nouă cercetare, spune ea, „vorbește despre preferințe, nu despre performanță”.

Majoritatea cercetărilor conexe, spune Selinger, au fost făcute în laboratoare universitare, cu subiecți de studiu care sunt în general mai tineri și mai sănătoși decât populația generală. Folosind dispozitive portabile, cercetătorii ar putea urmări mult mai multe alergări, în mai multe condiții reale decât este posibil într-un laborator. Acest lucru le-a permis oamenilor de știință să se uite la o „secțiune transversală mult mai largă a umanității”, spune ea. Testele pe banda de alergare care măsoară consumul de energie în ritmuri diferite cu persoane reprezentative pentru cei incluși în datele trackerului de fitness au fost utilizate pentru a determina viteze optime de eficiență energetică.

Deoarece studiul include o gamă largă de condiții și nu controlează lucruri precum postul înainte de alergare, este mai dezordonat decât datele adunate în laboratoare. Totuși, volumul uriaș de alergări din lumea reală înregistrate de dispozitivele portabile susține o regulă generală convingătoare despre modul în care aleargă oamenii, spune Rodger Kram, fiziolog la Universitatea din Colorado Boulder, care nu este implicat în studiu. „Cred că regula este corectă.”

Rezultatele nu se aplică alergărilor foarte lungi când oboseala începe să se instaleze, sau performanțelor la curse ale sportivilor de elită sau altora care se antrenează în mod conștient pentru viteză. Iar ritmul optim al alergătorului se poate schimba în timp, de exemplu, odată cu antrenamentul sau vârsta.

Există trucuri rapide pentru cei care doresc să accelereze și să ardă puțin mai multe calorii pentru a depăși temporar înclinațiile naturale ale corpului lor: Ascultați muzică optimistă sau alergați alături de cineva cu un ritm mai rapid, spune Selinger. „Dar se pare că preferința ta este de fapt să te scufunzi înapoi în acel optim.”

Rezultatele se potrivesc cu observațiile privind ritmul optim de la animale precum caii și gnule și, de asemenea, corespund modului în care oamenii tind să meargă la o viteză care minimizează consumul lor individual de energie (SN: 9/10/15).

Are sens ca oamenii să fie adaptați să alerge la o viteză optimă pentru a minimiza consumul de energie, spune coautorul Scott Delp, biomecanist la Universitatea Stanford. Imaginați-vă că sunteți un strămoș uman timpuriu care merge să vâneze o pradă dificilă. „S-ar putea să treacă zile până să-mi iau următoarea mâncare”, spune el. „Așa că vreau să cheltuiesc cea mai mică energie în drumul spre a obține acea mâncare.”