Fosilele preferate de Science News din 2019

Descoperirile de fosile de anul acesta, de la noi colecții vaste de specii până la curiozități minunate și ciudate, au ajutat la dezvăluirea bogăției și diversității vieții de pe Pământ în ultimii jumătate de miliard de ani.

1. Nevertebrate impresionante

acum 518 milioane de ani

Biota din China Qingjiang este o comoară de fosile frumos conservate, inclusiv meduze (stânga), jeleuri de pieptene (în mijloc), dragoni de noroi (dreapta) și artropode. Rămășițele documentează explozia Cambriană, o înflorire rapidă a formelor de viață și includ multe organisme nemaivăzute până acum – chiar și în cel mai faimos sit de fosile cambriene, Burgess Shale din Canada (SN: 27.04.19, str. 14).

D. Fu et al/Ştiinţă 2019

2. Mersul tetrapod

Acum 290 de milioane până la 280 de milioane de ani

Folosind schelete recreate, piste fosile, simulări pe computer și un robot (prezentat), oamenii de știință au concluzionat că patru picioare Orobates pabsti își ținea burta de pe pământ în timp ce mergea cu o ondulare minimă dintr-o parte în alta. Pentru o creatură atât de veche, O. pabsti — unul dintre primii amnioți, un grup care include reptile și mamifere — avea un mers surprinzător de eficient (SN: 16.02.19, str. 7).

Orobates pabsti robot
Tomislav Horvat și K. Melo/EPFL Lausanne

3. Cel mai vechi cancer osos

acum 240 de milioane de ani

O creștere păstrată în femurul stâng fosilizat al unei rude antice de țestoasă este cel mai vechi caz cunoscut de cancer osos la un amniot (paranteza indică tumora de pe fosila lungă de câțiva centimetri) (SN: 16.3.19, str. 5).

Y. Haridy et al/JAMA Oncologie 2019

4. Un os pentru mestecat

acum 165 de milioane de ani

Milioane de ani înainte ca adevăratele mamifere să apară, o rudă de mamifer de mărimea unei scorpie, Microdocodon gracilis (ilustrat), avea un os flexibil numit hioid conectat la maxilar. Hioidul ajută mamiferele să mestece, să înghită și să alăpteze – o inovație cheie care poate fi un secret al succesului mamiferelor (SN: 17.08.19, p. 8).

April I. Neander/Univ. din Chicago

5. Ou nedepus

acum 110 milioane de ani

O pasăre mică a murit cu un ou (săgeată) încă în interiorul corpului ei, iar problemele la depunerea acelui ou ar fi putut duce la moartea ei. Zdrobit și aplatizat în timp de presiune, specimenul este primul ou nedepus de pasăre găsit păstrat ca fosilă (SN: 13/04/19, str. 15).

AM Bailleul et al/Comunicarea naturii 2019

6. Pasăre cu degete lungi

acum 99 de milioane de ani

O bucată de chihlimbar care conține piciorul și piciorul drept ale unei păsări de mărimea unei vrabii (ilustrat) a scos la iveală o cifră bizar de lungă. Este posibil ca pasărea să fi folosit degetul de la picior pentru a căuta hrană în locuri greu accesibile (SN Online: 7/11/19).

Zhongda Zhang/Biologie actuală

7. Micut Tyrannosaurus rex văr

acum 92 de milioane de ani

La câteva decenii după descoperirea sa, un dinozaur a fost identificat ca un văr al tiranozaurilor gigantice. Doar un metru înălțime la șold, Suskityrannus hazelae (ilustrat) avea o falcă puternică și picioare din spate puternice, ca rudele sale mai voluminoase T. rexcare a trăit 24 de milioane de ani mai târziu (SN: 6/8/19, str. 5).

Suskityrannus hazelae
Andrei Atuchin

8. Viața după dinozauri

Acum 66 de milioane până la 65 de milioane de ani

Povestea modului în care viața a revenit după extincția în masă a dinozaurilor neaviari este spusă de fosilele găsite în Colorado (craniile de mamifere prezentate). Fosilele, datând cu un milion de ani după moarte, dezvăluie că mamiferele au crescut de cinci ori în dimensiune, iar plantele mari s-au diversificat rapid (SN: 12/7/19, str. 32).

Studiourile HHMI Tangled Bank

9. Confruntare

acum 3,8 milioane de ani

Un craniu aproape complet oferă prima privire la fața Australopithecus anamensiscea mai veche specie cunoscută din genul de hominide care include A. afarensis, cel mai cunoscut pentru scheletul lui Lucy. Descoperirea ridică întrebări despre modul în care cele două specii au fost înrudite (SN: 28.09.19, str. 6).

Dale Omori/Muzeul de Istorie Naturală din Cleveland

10. Micul șoricel roșu

acum 3 milioane de ani

Un șoarece antic poartă primele urme chimice identificabile ale feomelaninei greu de detectat, pigmentul responsabil pentru blana maro-roșcată (SN: 22.06.19, str. 14). Spectroscopia cu raze X a evidențiat blană roșie până la maro (zone galbene) pe spatele și pe părțile laterale ale șoarecelui.

PL Manning et al/Comunicarea naturii 2019