Consumul de alimente ultraprocesate afectează creșterea în greutate? Este complicat

Sfaturile nutriționale pot fi confuze. Studiile care susțin beneficiile pentru sănătate ale unui aliment sau nutrient par să fie inevitabil urmate de alte lucrări care subminează veștile bune.

Un motiv pentru confuzie este că studiile de nutriție depind uneori de auto-raportarea de către oameni a meselor anterioare. Și pentru că oamenii pot uita sau chiar minți cu privire la ceea ce au consumat, acele date pot fi viciate, creând rapoarte contradictorii despre ceea ce este sănătos și ce nu este, au arătat cercetările.

Dar chiar dacă oamenii ar avea o memorie fotografică a tuturor meselor lor, doar asta nu ar oferi suficiente informații. Modul în care organismele reacționează și procesează alimentele poate varia foarte mult de la o persoană la alta și poate depinde de gene, microbii care trăiesc în interiorul intestinului, starea de sănătate actuală a unei persoane, ce conține alimentele sau chiar modul în care a fost făcută (SN: 1/9/16, str. 8).

„Problema este că cercetarea în nutriție este știință rachetă”, spune David Ludwig, endocrinolog pediatru la Spitalul de Copii din Boston. „Există potențial mii de nutrienți și factori diferiți în alimente care ne-ar putea influența biologia sau simțurile în timp ce mâncăm. Aceștia pot interacționa în moduri imprevizibile și complicate.”

Având în vedere complexitatea care vine cu cercetarea dietei, o abordare este de a studia oamenii într-un mediu controlat, astfel încât cercetătorii să știe exact ce mănâncă participanții. Un studiu care a legat consumul de alimente foarte procesate de creșterea în greutate, publicat online pe 16 mai în Metabolismul celular, tocmai asta a făcut. Iată ce au învățat cercetătorii – și ce încă nu pot răspunde.

„Ultraprocesate” vs. alimente integrale

Alimentele ultraprocesate includ gustări ambalate, mâncăruri prefabricate din conserve sau congelate și băuturi răcoritoare. Acestea conțin adesea diverși aditivi, cum ar fi arome și culori, pentru a le spori palatabilitatea și au ingrediente procesate din alimente de bază ale agriculturii industriale, cum ar fi porumbul, soia sau grâul, toate amestecate ca într-un experiment de chimie. Alimentele integrale, in schimb, sunt cele care sunt in starea lor initiala sau sunt modificate minim.

Cercetările anterioare au sugerat că persoanele care consumă alimente ultraprocesate prezintă un risc mai mare de obezitate sau cancer. De ce nu este clar. Poate avea ceva de-a face cu faptul că alimentele ultraprocesate conțin de obicei mai mult zahăr, carbohidrați, sare și grăsimi decât alimentele integrale.

Așadar, fiziologul Kevin Hall și colegii săi au efectuat un experiment extrem de controlat în care 20 de persoane, 10 bărbați și 10 femei, locuiau la fața locului, în campusul Institutului Național de Sănătate din Bethesda, Maryland. Fiecare persoană a stat timp de patru săptămâni.

Cercetătorii au selectat aleatoriu participanții la studiu pentru a primi fie o dietă cu alimente integrale timp de două săptămâni, fie o dietă din alimente ultraprocesate timp de două săptămâni. Fiecare persoană a primit o dietă alternativă în următoarele două săptămâni. Echipa a conceput mesele astfel încât, indiferent de dietă, fiecare masă a oferit aceeași cantitate de calorii, zahăr, grăsimi, fibre și alți nutrienți. Participanții puteau mânca cât de mult sau cât de puțin doreau timp de până la o oră.

„Eram sceptic că vom vedea vreo diferență în ceea ce privește numărul de calorii consumate de oameni, care a fost interesul principal al studiului nostru”, spune Hall, de la Institutul Național de Diabet și Boli Digestive și de Rinichi. Dar echipa a făcut-o. Când oamenii urmau dietele ultraprocesate, consumau cu aproximativ 500 de kilocalorii mai mult pe zi decât atunci când mâncau alimente întregi și s-au îngrășat în medie aproximativ un kilogram (aproximativ două lire sterline).

Această constatare sugerează că ar putea exista ceva în privința alimentelor ultraprocesate care nu are legătură cu zahărul sau grăsimile adăugate, care poate duce la supraalimentare, spune Hall. Oamenii care urmau dietele ultraprocesate au mâncat mai repede, de exemplu, așa că poate că acea viteză a perturbat semnalul molecular care îi spune unei persoane „nu mai mânca, pentru că ești sătul”.

Întrebări fără răspuns

Deși toată lumea din studiu a mâncat exact din același meniu, s-a dovedit că există încă o mulțime de variații în răspunsurile individuale ale oamenilor la cele două diete. Nouă persoane au mâncat mult mai multe calorii, cu până la 1.500 de kilocalorii mai mult pe zi, în timp ce urmau dieta ultraprocesată în comparație cu dieta cu alimente întregi. Unsprezece persoane s-au îngrășat mai mult cu dieta ultraprocesată, până la șase kilograme, în timp ce câțiva nu au văzut nicio schimbare în greutate între diete.

„Nu știm ce a determinat aceste diferențe”, spune Hall, deși cercetătorii ar putea spune că nu are legătură cu dimensiunea corpului sau sexul unei persoane.

Și studiul nu a găsit un răspuns pentru modul în care alimentele ultraprocesate le pot determina pe unii să mănânce în exces. Hall și colegii săi plănuiesc un alt studiu cu un design similar, dar cu mâncăruri modificate pentru a încerca să-și dea seama.

Există, de asemenea, o limită a cât de generalizabile sunt rezultatele pentru o populație mai largă. De exemplu, studiul nu a inclus persoane cu diabet sau boli de inima, spune Hall. „Este probabil și posibil să existe diferențe între aceste grupuri diferite de indivizi.”

Astfel de setări controlate, deși sunt necesare în cercetarea alimentară, îndepărtează și oamenii de modul în care funcționează în viața reală, spune Ludwig, care nu a fost implicat în noul studiu. Acel mediu artificial „afectează comportamentul alimentar în multe feluri: există izolare socială, stres, plictiseală și faptul că alimentele sunt preparate într-un laborator”. Deși aceste tipuri de studii „sunt interesante și utile, ele nu reprezintă întreaga poveste”, spune el.

Probleme grele

Miza cercetării în nutriție este foarte clară, chiar dacă sfaturile nutriționale uneori nu sunt. Aproape 40% dintre adulții din SUA sunt obezi, conform cifrelor din 2015-2016 de la Centrele pentru Controlul și Prevenirea Bolilor din SUA. Excesul de greutate crește riscul de diabet de tip 2, boli de inimă, accident vascular cerebral, boli de rinichi și alte tulburări.

Creșterea sistemului alimentar industrializat este paralelă cu creșterea obezității și a problemelor de sănătate conexe în țară. Alimentele ultraprocesate reprezintă majoritatea caloriilor consumate în Statele Unite, cuprinzând aproape 58% din energia absorbită, potrivit unui studiu publicat în 2016 în BMJ Open (pe baza datelor din auto-raportat, reamintirea dietei de 24 de ore).

În măsura în care o persoană poate renunța la alimentele ultraprocesate, Hall spune că studiul său sugerează „aceasta ar putea ajuta la gestionarea greutății corporale”. Dar nu este ultimul cuvânt, deoarece și obezitatea este complexă. Este o tulburare marcată de o serie de factori – genetici, metabolici, hormonali, psihologici, comportamentali, de mediu, economici și societali, spune Hall.