Alergarea doar o dată pe săptămână vă poate ajuta să depășiți o moarte timpurie

Dacă sunteți în căutarea motivației pentru a începe să alergați, poate că acest lucru vă va ajuta. Un nou studiu descoperă că persoanele care aleargă doar o dată pe săptămână au un risc mai mic de moarte prematură în comparație cu persoanele care nu aleargă deloc.

De fapt, orice cantitate de alergare a fost asociată cu un risc cu 27% mai mic de moarte prematură. Iar cercetătorii nu au găsit nicio dovadă că alergarea mai mult modifică acest număr în mod semnificativ, potrivit unei noi meta-analize publicate pe 4 noiembrie în Jurnalul Britanic de Medicină Sportivă.

„Aceasta este o veste bună pentru mulți adulți cărora le este greu să găsească timp pentru exerciții”, spune Elaine Murtagh, fiziolog la Mary Immaculate College din Limerick, Irlanda, care nu a fost implicată în studiu. „Orice cantitate de alergare este mai bună decât niciuna.”

Deși această concluzie ar putea părea evidentă pentru alergători, știința a fost destul de amestecată, spune cercetătorul de sănătate publică Željko Pedišić de la Universitatea Victoria din Melbourne, Australia. „Unele studii au descoperit un beneficiu semnificativ al alergării, dar altele nu”, spune el.

De asemenea, nu era clar dacă durata sau intensitatea alergării au contat. Cercetătorii care studiază efectele alergării se gândesc la activitate în termeni de doze, ca și cum ar fi în sine un medicament. Pedišić spune că, deși ar putea avea sens ca mai multă alergare ar aduce beneficii mai mari pentru sănătate, unele studii au stârnit dezbateri sugerând că niveluri mai ridicate de alergare – mai mult de 250 de minute pe săptămână – ar putea de fapt anula orice beneficii în ceea ce privește mortalitatea.

Pedišić și colegii săi au încercat să dea sens acestor constatări contradictorii prin punerea în comun și reanalizarea datelor din studiile anterioare, o abordare cunoscută sub numele de meta-analiză. Ei s-au stabilit pe 14 studii publicate anterior, care au întrebat împreună 232.149 de participanți despre obiceiurile lor de alergare și apoi le-au urmărit starea de sănătate pe o perioadă de timp de la 5 ½ până la 35 de ani.

Pe parcursul fiecărui studiu, un total de 25.951 de participanți au murit, permițând cercetătorilor să caute asocieri statistice între alergare și riscul de deces.

Cercetătorii au descoperit că alergătorii, chiar și cei care au raportat că alergau la fel de rar ca o dată pe lună, au avut un risc de deces cu 27% mai redus, din orice cauză, în comparație cu cei care nu alergau. Fiecare studiu a fost ușor diferit în ceea ce privește modul în care a definit un alergător, ceea ce face dificil de spus exact cât de puțină alergare este necesară pentru un beneficiu, deși Pedišić spune că a face doar câțiva pași pe săptămână nu este aproape sigur suficient.

Totuși, riscul mai scăzut de deces prematur a fost mai mult sau mai puțin același pentru toate dozele de alergare, de la alergare nu mai mult de o dată pe săptămână timp de mai puțin de 50 de minute până la alergare în fiecare zi pentru un total săptămânal de 250 de minute. „Toate aceste doze de alergare sunt asociate semnificativ cu un risc mai mic de deces”, spune Pedišić. „Nu a existat nicio diferență semnificativă între frecvență, durată sau ritm”,

„A nu găsi o tendință nu înseamnă că tendința nu există”, avertizează Pedišić. O tendință ar putea fi prea mică pentru a fi detectată în dimensiunea eșantionului. Studierea efectelor asupra sănătății ale alergării grele poate fi dificilă, deoarece nu sunt mulți oameni care aleargă atât de mult, spune el.

Deși sunt necesare mai multe dovezi pentru a determina dacă există o limită superioară a cât de mult alergarea este benefică, acest studiu se potrivește cu alte cercetări care descoperă beneficii pentru sănătate pentru orice nivel de activitate, spune Angelique Brellenthin, kinetolog la Iowa State University din Ames, care nu a fost implicat în studiu, „Orice cantitate de activitate fizică pe care o poți încadra în programul tău este bună pentru tine”, spune ea.