A juca în mod regulat jocuri de antrenament a creierului nu crește puterea creierului

Este o idee atractivă: jucând online rezolvarea problemelor, potriviri și alte jocuri timp de câteva minute pe zi, oamenii își pot îmbunătăți abilitățile mentale precum raționamentul, abilitățile verbale și memoria. Dar dacă aceste jocuri își respectă aceste promisiuni este dezbătut.

„Pentru fiecare studiu care găsește unele dovezi, există un număr egal de lucrări care nu găsesc nicio dovadă”, spune Bobby Stojanoski, neuroștiință cognitivă la Universitatea Western din Ontario (SN: 3/8/17; SN: 5/9/17).

Acum, în probabil cel mai mare test din lumea reală a acestor programe, Stojanoski și colegii au pus în față peste 1.000 de oameni care folosesc în mod regulat antrenamente pentru creier cu aproximativ 7.500 de oameni care nu fac mini antrenamente pentru creier. A existat o mică diferență între modul în care ambele grupuri s-au comportat la o serie de teste ale abilităților lor de gândire, sugerând că antrenamentul creierului nu este la înălțimea numelui său, raportează oamenii de știință în aprilie. Jurnal de psihologie experimentală: general.

„Au pus la încercare antrenamentul creierului”, spune Elizabeth Stine-Morrow, om de știință în domeniul îmbătrânirii cognitive de la Universitatea Illinois din Urbana-Champaign. În timp ce studiul nu arată De ce Antrenorii creierului nu văd beneficii, arată că nu există nicio legătură „între timpul petrecut cu programele de antrenament a creierului și cogniție”, spune Stine-Morrow. „A fost destul de mișto.”

Cercetătorii au recrutat 8.563 de voluntari la nivel global prin Cambridge Brain Sciences, o companie cu sediul în Toronto, care oferă evaluări pentru a măsura funcția sănătoasă a creierului. (Deși câțiva dintre cercetători sunt afiliați companiei, aceasta nu a primit finanțare pentru studiu.) Participanții au completat un chestionar online despre obiceiurile lor de formare, opinii despre beneficiile formării și care, dacă este cazul, programul pe care l-au folosit. Aproximativ 1.009 de participanți au raportat că au folosit programe de antrenament pentru creier timp de aproximativ opt luni, în medie, deși durata a variat de la două săptămâni la mai mult de cinci ani.

În continuare, voluntarii au finalizat 12 teste cognitive de evaluare a memoriei, a raționamentului și a abilităților verbale. S-au confruntat cu exerciții de memorie asemănătoare lui Simon, sarcini de raționament spațial precum obiecte care se rotesc mental, puzzle-uri de găsire a modelelor și provocări de strategie.

Când cercetătorii s-au uitat la rezultate, au văzut că antrenorii creierului, în medie, nu aveau niciun avantaj mental față de celălalt grup în ceea ce privește memoria, abilitățile verbale și raționamentul. Chiar și printre cei mai dedicați, care au folosit programe de antrenament timp de cel puțin 18 luni, antrenamentul creierului nu a sporit abilitățile de gândire peste nivelul persoanelor care nu au folosit programele.

Asta nu pentru că antrenorii creierului au o funcție mai slabă pentru început și apoi s-au îmbunătățit. Participanții care s-au antrenat mai puțin de o lună și, probabil, nu ar fi obținut încă beneficii semnificative din programe, au avut rezultate similare celor care nu s-au antrenat deloc.

„Indiferent cum am împărțit datele, nu am putut găsi nicio dovadă că antrenamentul creierului a fost asociat cu abilitățile cognitive”, spune Stojanoski. Acest lucru a fost valabil dacă echipa a analizat participanții în funcție de vârstă, program utilizat, educație sau statut socioeconomic – toate erau similare din punct de vedere cognitiv cu grupul care nu a folosit programele.

Antrenamentul creierului poate fi benefic în scenarii specifice, spune Stojanoski. Dar „o parte a obiectivului nostru a fost să ne uităm la antrenamentul creierului în lumea reală”.

Acea lume reală poate fi cel mai bun antrenor de creier, spune Stine-Morrow. Deși este posibil să îmbunătățim abilitățile mentale, Stine-Morrow pledează pentru exersarea acestor abilități în diferite situații din viața reală. „Este o utilizare mult mai bună a timpului cuiva decât să stai la computer și să faci sarcini mici.”